Tuesday, October 27, 2009

Saya dan Undang-Undang

Saya tidak tahu mengapa selepas SPM saya begitu tertarik untuk memasuki bidang undang-undang. Mungkin saya teruja dengan cerita-cerita tentang peguam di televisyen. Ally McBeal, Law and Order dan beberapa cerita lagi yang membuatkan gaya seorang peguam itu sangat memikat.

Peguam di televisyen itu sangat bergaya, petah berbicara, bijak menangani konflik dan kaya! Oh ya! Peguam selalu membantu orang yang kesusahan. Merekalah hero! Maka saya tanpa menoleh lagi terus memilih bidang guaman sebagai bidang pengajian setelah saya tidak dapat tawaran dari Jordan yang saya idam-idamkan.

Maka bermulalah kisah saya sebagai pelajar undang-undang di UIAM. 6 tahun saya bergelut dengan buku-buku dan konsep undang-undang yang begitu asing di telinga saya. Akhirnya saya berjaya menyelesaikan pengajian dengan keputusan yang tidak berapa cemerlang...

Kini saya sudah praktis hampir 8 tahun. Tetapi nampaknya apa yang ada di tv itu tidak sama dengan realiti. Bidang guaman bukanlah bidang yang glamour. Juga bukanlah bidang yang menjadikan kita cepat kaya. Ini bidang yang penuh dengan amanah dan tanggungjawab. Bidang yang kadang kala membosankan (sebab dress codenya hanya hitam dan putih), meletihkan dan stressss!

Apa pun, saya masih belajar...saya masih meneroka...saya masih mentah dalam bidang ini...saya mahu terus belajar dan berkongsi ilmu...Mudah-mudahan ilmu ini akan menjadi amal soleh, peneman saya di barzakh nanti.

No comments:

Post a Comment